هيرمان ويبستر مدجت أول قاتل متسلسل ظهر في أمريكا في القرن الـ 18




الراجل ده شرب الدم كان بيصطبح بيه ، جنون عظمته إنه يشوف صور لجماجم وعظام بشرية <
هيرمان ويبستر مدجت؛ أول قاتل متسلسل ظهر في أمريكا في القرن الـ 18 وأول موثق للمفهوم العصري للكلمة بسبب إنه مريض بالجريمة، ومدمن على منظر الدماء و صوت أنين المعذبين .
شخصية طبيعية جدًا لغاية واقعة غيرت حياته . . الواقعة حصلت من أصدقائه اللي أجبروه وهو صغير على لمس هيكل عظمي حقيقي بغرض إنهم يخوفوا، لكن من ساعتها وهيرمان بيعشق فكرة الموت .
هيرمان كان شاب جامعي مثقف ومحترم في كلية الطب وفي مرحلة هيرمان الجامعية كانت عنده هواية جميلة وهي سرقة الجثث من المختبر .
وفي عام 1886 انتقل إلى شيكاغو وأشتغل في صيدلية الدكتور "إي إس هولتون" اللي أختفى بعد مدة من عمل هيرمان . . فمسكت زوجته الصيدلية اللي أجبرها هيرمان إنها تبيعها له وبعد ما بعتها أختفت في ظروف غامضة
كان مجنون في طرق قتله للبشر . . مرة كان على علاقة جنسية ما سيدة أسمها " سينثي " كانت متجوزة ومخلفة بنت قتلها وقتل أمها بعد ما زهق منها .
في عام 1893 استضافت مدينة شيكاغو معرض عالمي أستغله هيرمان أستغلال كبير . . الراجل عشان يحسن المعرض قام بنى فندق عشان يستقبل زائري المعرض . . لكن هيرمان صمم الفندق وأضاف غرف مخفية وأبواب سرية وحجرات تعذيب معزولة بحيث محدش من الزوار يسمع الصرخات المرعبة للضحايا . . النساء كانوا ضحايا هولمز اللي كان بيستدرجهم عن طريق التعرف عليهم ويدعوهم للفندق ويقوم بوسائل التعذيب وأستخدام أبشع وسائل القتل سواء كان عن طريق الحرق أو الشنق أو الدفن حي أو يقطع روؤسهم ويحتفظ بيها وهو مستمتع ومنتشي بصوت تعذيبهم .
في عام 1896 تم إعدام هيرمان شنقاً حتى الموت بعد ما أعترف إنه موت أكتر من 300 شخص وكان يومها في الخامسة والثلاثين من العمر.
القصة من كتاب serial killers

Popular posts from this blog

لمحبي النكت أكثر من ألف نكتة

أماكن بيع أي حاجة ممكن تحتاجها في مصر